Siirry pääsisältöön

SYKSY 2018

Viime syksyn aikana kerkesi tapahtua kaikenlaista, joten käännetään katseet taaksepäin ja tsekataan mitä kaikkea partiossa touhuttiin!

Elokuu:

27.8 partiokausi vierähti käyntiin yhteisellä aloituksella Väärnin leirikeskuksessa! Paikalla oli niin uusia kuin monia vanhoja kasvoja! Pelailtiin yhdessä ja paisteltiin perinteen mukaan tikkupullia!

Syyskuu:
7.9 järjestettiin kunnan taidetapahtuma AikaTaika, johon Siniveikotkin ottivat osaa. Kokeiltiin uutta tuotetta, hodareita! Vieläpä makeina ja suolaisina. Lisäksi pisteelle oli kerätty kuvia lippukunnan Instagram-sivulta (@lapinlahdensiniveikot) sekä jättikokoinen Huojuva torni sekä pari Mölkky-peliä!

8.-9.9 leiriydyttiin Kivistön kämpälle nykyisten ja VANHOJEN Siniveikkojen kanssa lippukuntaleirille! Lämppäri-leiri aloittaa valmistautumisen juhlahumuun (neljän vuoden päästä lippukunta täyttää 70-vuotta)! Sudenpennut ja tarpojat laittavat teltan pystyyn, tarpojat tekevät nuotiopaikan ja seikkailijat rakentavat tiskitelineet. Lounaan jälkeen kierretään rastirataa, vanhojen kisakäskyjen (Ahdin Valtakunnassa 2011) parissa. Päivälliseksi syödään uudella nuotiopaikalla loimutettua lohta ja suunataan saunaan. Iltaohjelma pidetään notskilla, paistellaan iltapalaksi makkaraa ja pelataan lamppusta pimeässä.
Sunnuntaiaamuna siivotaan nopsaan kämppä kuntoon ja suunnataan kirkkoon. Partiolaiset osallistuvat jumalanpalvelukseen (kolehdin keräys, tekstien luku) ja messun päätteeksi Johanna Rytköselle ja Inari Haloselle myönnetään ansiomerkit (Louhisuden solki)!!

15.-16.9 kolme Kyssäkaalia (samoaja-vaeltaja vartiosta) suuntasi piirin syyskisoihin SyysWiima’18. Enemmän fiiliksiä kisoista kannattaa lukea Inari kirjoittamasta artikkelista TÄSTÄ. Tytöt tulivat hienosti sarjansa toisiksi (ei anneta tunnelmaa latistaa sen, että sarjassa oli kolme vartiota, joista 1 keskeytti).

22.9 pidettiin paraati- ja partiomessubiisiharjoitus srk-talolla. Huudot raikuivat niin, että paikalle kerääntyi jopa sivullisia katsojia (etenkin viereisen kerrostalon parvekkeille). Laulujen lurittelu onnistui niin mainiosti, että kanttori kutsui partiolaiset laulamaan johonkin jumalanpalvelukseen kirkkoon!

30.9 itse PARAATI-päivä (ja Iisalmen Korvenkävijöiden 100-vuotisjuhla). Siniveikot suuntasivat Iisalmeen kymmenkunta hengen voimin juhlistamaan IKK:ta. Juhla alkoi messulta, jonka jälkeen (ja välipalan jälkeen) marssittiin paraatimuodostelma juhlavasti Iisalmen halki. Marssin jälkeen palattiin herkuttelemaan kakkua!

Lokakuu:
5.-6.10 tarpojavartio Unikat otti suunnakseen Kuopion Neulamäen ja teki yön yli kestävän vaelluksen. Jo heti alussa vartio lähti vahingossa väärään suuntaan, mutta korjasi virheen nopeasti. Alkumatka taittui mukavasti herkkuja syöden ja pian pysähdyttiinkin jo järven rannalle päivälliselle. Nakkikeittoa nautiskellessa pelattiin Totuutta ja tehtävää. Ruuan jälkeen pimeä laskeutui ja matka jatkui otsalamppujen valossa kohti Tervaruukkia (yöpymispaikka). Jälleen vartio onnistui poikkeamaan reitistä, mutta pääsi lopulta yöpymispaikkaansa. Telttojen pystytyksen jälkeen paistettiin makkaroita ja tikkupullia. Ruuan jälkeen käytiin yöpuulle. Seuraavana aamuna purettiin teltat ja nautittiin aamupalaksi leipää ja vohveleita. Päivän kävely osuus oli taas edessä (joka kesti pitkään). Lounaaksi tehtiin trangialla makaronia ja tomaattista jauhelihakastiketta keskellä polkua. Lopulta päästiin takaisin autolle.

26.-28.10 järjestettiin KOLINA2, eli piirin koulutusviikonloppu Pieksänmäellä. 3 samoajaa viimeisteli ROK-kurssinsa ja 2 vaeltajaa kävi erätaitokurssin. Mukaan tarttui PALJON uusia taitoja, tietoja ja ystäviä!! Perjaintaina tartuttiin heti etenkin erätaitokurssilla tuumasta toimeen ja pystytetään laavut, joissa yövytään ensimmäinen yö. Lauantaina kursseilla tutustutaan mm. köytöksiin, majoitteisiin ja kerropukeutumiseen rasteilla. Eräkurssilaiset saivat myös nukkua toisen yön lämpimässä kaminateltassa, joten teltta pystytettiin. Päivän aikana maahan satoi kaunis lumipeite! Illalla vietettiin molempien kurssien yhteinen iltanuotio (oikeesti nuotioita oli 4) ja tehtiin notskiruokaa (lämmpärit, juustoperunat ja suklaapersikat)! Sunnuntaina purettiin teltat, suunnisteltiin ja pistettiin teltat pakettiin. Kurssilta suunnattiin suoraan seurakuntaopistolle suihkuun ja välipalalle ennen kotiin lähtöä.
ps. oli vähän kylmä!

Marraskuu:
10.11 lippukunnan vetäjät kävivät virkistäytymässä Tahkon Supercornerissa! Heti kättelyssä voidaan sanoa, että se oli ihan super kivaa! Voimme kaikki lämpimästi suositella! Porukalla temppuiltiin patjoilla, pelailtiin MONIA erilaisia pelejä, pompittiin trampoliineilla, otettiin sählymatsi sekä ajeltiin polkuautoilla. Kotimatkalla popsittiin evääksi kolmioleivät ja hedelmät (mandariini/banaani) sekä pillimehut.

23.-24.11 Kipinät-seikkailijajoukkue (yö)retkeili Väärnin leirikeskuksessa. Yöretki perjantaina alkoi majoittumisella, jonka jälkeen mentiin ulos sytyttelemään nuotioita ja pelailemaan lamppusta. Välissä käytiin sisällä Hilman ja Louhin spesiaalissa, jonka jälkeen mentiin iltanuotiolle tekemään lämppäreitä ja suklaabanaaneja. Iltahartaudessa pohdittiin mistä kukin leiriläinen on kiitollinen (leirinjohtaja herkistyi) sekä kuultiin Inarin mummon tarinoita.
Lauantai alkoi lipunnostolla ja aamupalalla, jonka jälkeen oli jälleen Hilman ja louhin spesiaali pt.2. Sitten mentiin ulos kasailemaan ja purkamaan telttoja. Lounaaksi nautittiin tortilloja, jonka jälkeen oli vielä herkkumunien metsästys! Väärnin siivous tapahtui sutjakasti, ja yhdessä tuumin kannettin kamppeet leirisaaresta pois.
Joulukuu:
5.12 vietetiin lippukunnan ensimmäistä puurojuhlaa Väärnin leirikeskuksessa. Paikalle kokoontui kuutisenkymmentä henkilöä (!!), partiolaisia perheineen. Tarjolla oli riisipuuroa ja mehua. Puolten herkutellessa puurolla, loput askartelivat joulukortteja sekä joulupapereita. Yhteen huoneista oli rakennettu söpö, jouluinen selfieseinä, jossa pääsi ottamaan kuvia kavereiden kanssa. Huoltajille pidettiin Ryske'19 -piirileiri-info. Juhla päättyi suureen sisruspiiriin.

Puurojuhlan jälkeen vetäjät jäivät vielä viettämään joululahjavalvojaisia Väärniin. Porukalla syötiin hyvin sekä tehtiin kylpypommeja sekä kransseja, katsottiin Shrek2-elokuvaa!

6.12 Siniveikot osallistuivat perinteiseen tapaan itsenäisyyspäivän kirkkoon ja antoivat samalla partiolupaukset. Partiolaiset palvelivat jumalanpalveluksessa tekstinlukijoina, kolehdin kerääjinä sekä olivat ovilla toivotmassa kirkkoon tulijat tervetulleiksi. Tänä vuonna lupaksia annettiin jokaisessa ikäkaudessa!

16.12 ja 24.12 Muutamat Siniveikot kävivät kirkossa (kauneimmissa joululauluissa sekä aattopäivän hartaudessa) keräämässä isosten kanssa kolehtia!

24.12 Partiolaiset menivät seurakunnan suntio-Samin kaveriksi perinteisiin sankarihautojen kynttilöiden sytytystalkoisiin. Paikalla oli mukava joukko partiolaisia ja perheitä. Yhdessä sytyteltiin kynttilät, putsattiin haudat ja vietiin kynttilät paikoilleen lyhtyisiin ENNÄTYSAJASSA!

Tietenkään ei parane unohtaa viikottaisia kolokertoja!

Uusi sudenpentulauma Tassukkaat kävi tutustumassa paikalliseen paloasemaan. Uusi seikkailijajoukkue Ketut-joukkue teki trangiaruokaa ja toinen seikkilijajoukkue Kipinät selvisi eksymisharjoituksesta sateesta huolimatta! Unikat-tarpojavartion tarpojat saivat vetää ensimmäiset kolokertansa! Ja samoaja/vaeltajavartio Kyssäkaalit ansaistee kunniamaininnan lippukunnan eteen tehdystä työstä ja ryhmien vetämisestä.

MAHTAVA LaSi:n paraatiporukka!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

ETÄPARTIO-OHJELMA PANKKI

Kasvokkain tapahtuvan partiotoiminnan ollessa tauolla,  kokosimme etäpartio-ohjelma pankkiin hauskaa tekemistä koko perheelle ja ikäkausille! Ikäkaudet menevät seuraavasti:  Sudenpennut 1-2lk Seikkailijat 3-5lk Tarpojat 6-8lk Samoajat/vaeltajat 9lk-22v Perheet Voit ottaa toteuttasiessasi aktiviteettja kuvia ja lähettää ne vetäjille! Luvan kanssa kuvia laitetaan lippukunnan Instagramiin! (@lapinlahdensiniveikot) Perheiden yhteistä tekemistä: Pelasta pörriäinen -kampanja Osallistukaa koko perheen kanssa Pelasta pörriäinen -kampanjaan istuttamalla pölyttäjä-ystävällisiä kasveja tai rakentamalla vaikka hyönteishotelli.  https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/01/viisi-tapaa-pelastaa-porriainen-valitse-omasi-ja-merkkaa-tekosi Hyönteishotellivinkki:  https://www.plantagen.fi/rakenna-oma-hyonteishotelli.html Pölyttäjäystävällisiä kasveja:  https://www.polytys.fi/polyttajat-puutarhassa/vinkkeja-kasvivalintoihin/ Siisti Bii

Partiopaidan tilaaminen

Partiopaitojen tilaus -ohje Yhtenäinen pukeutuminen lisää yhteenkuuluvuutta! Partiopaita on virallisen partioasun, ja virallisen partiopukeutumisen perusyksikkö, joka partiolaisella olisi hyvä olla. Lapinlahden Siniveikot käyttävät sinistä partiopaitaa. Lisäksi paitaan tulee muutamia merkkejä, jotka kertova mm. partiolaisen piirin.   Tarvitset VÄH. partiopaidan ja kaikki listassa olevat merkit siihen.   Partiopaidat ja merkit tilataan Scandinavian Outdoor -verkkokaupasta: https://scandinavianoutdoor.fi/partio/ TILATTAVAT TUOTTEET Tilattava tuote Hinta Kuva Linkki Partiopaita, LASTEN MALLI 49,00€       https://scandinavianoutdoor.fi/partiotuote/partio/partioasut/partiopaita-05-sin-lasten/   Partiopaita, NAISTEN MALLI 49,00€ https://scandinavianoutdoor.fi/part

Kuinka liittyä/erota partiotoiminnasta?

Miten pääsen toimintaan mukaan? 1. Ota viestitse yhteyttä lippukunnanjohtajaan Inariin (044 2619544), ja kysy mahtuuko ryhmiin mukaan. 2. Täytä partion jäsenhakemus: https://kuksa.partio.fi/kotisivut/hakemukset/hakemus.aspx?id=9998956  3. Toimintaa voi käydä kokeilemassa 3 kertaa ennen päätöstä liittyä mukaan. Muista kuitenkin ensin selvittää lippukunnanjohtajalta onko ryhmissä tilaa. Miten toimin, jos partioharrastus ei enää ole ajankohtainen? 1. Ilmoita harrastuksen lopettamisesta oman ryhmän johtajille. Näin emme odota sinua kerroille turhaan, ja täysiin ryhmiin pääsevät mukaan mahdolliset jonottajat. 2. Poistu jäsenrekisteristä tekemällä erohakemus partion asiointipalvelussa: https://asiointi.partio.fi/ Erohakemus löytyy asiointipalvelussa ”jäsenyydet”-kohdassa. Jäsenyydet-välilehdellä on Eroa-painike. Painikkeesta avautuu erohakemus, jossa pyydetään jäsenyyden päättymispäivämäärää sekä eron syytä. 3. Poistu huoltajien ja lippukunnan tiedotusryhmistä WhatsAppissa.